onsdag 1. september 2010

Exploring USA!


Hei folkens! Alle kjære norske lesere, og alle dere amerikanere som bruker google translate! Livet i USA er kjekt, men også veldig tøft.

I Norge er vi vant til gratis helsetjenester. Vi betaler litt ekstra i skatt, slik at ingen skal måtte gå syke, uten å få den nødvendige hjelpen fra sykehus o.l. Vel, slik er det ikke her. I USA er det som sikkert mange vet, IKKE staten som betaler for helsetjenestene, men enkeltmennesker og deres forsikringsselskaper! Jeg har heldigvis gratis helsetjeneste her i USA gjennom den norske stat. Og det var godt å ha med, fordi allerede de første dagene på skolen, har jeg vært skikkelig dårlig. Og på onsdag måtte jeg gå til legekontoret som er på skolens område. Det første de spurte meg om da jeg kom inn var "Can I see you insurance please?" Det var litt uvanlig for meg, men jeg viste min gratislapp fra Norge og satte meg ned. Jeg fikk rask vite at jeg har fått halsbetennelse og måtte derfor bruke HELE onsdag på rommet for meg selv!!! Skikkelig kjipt! Jeg går nå derfor på antibiotika og føler meg piggere allerede ;)

Det hele sykdomsgreiene skapte hysterier hos min amerikanske slekt! Ryktene spredte seg som brann i tørt gress og før jeg visste ordet av det var de på plass med nye puter og tepper, for å gjøre det så behagelig som mulig for meg :p Så takk Charlie og Bernie!

Torsdag følte jeg meg allerede mye bedre og var med på noen aktiviteter! Vasket til og med klær! Og for å sprite hele dagen opp tok Charlie og Tory meg med på en minor leage baseball game i Tacoma. Det  var ufattelig morro, selv om de jeg "heiet" på tapte 10-4 etter å ha spilt 3 t og 30 min!!!!!

Fra Baseballkampen. Rainiers er de hvite og er Tacomas lag


Charlie og Victoria som tok meg med på kampen

Amerikanerne er virkelig gjestfrie og snille! Og slektningene her nede tar vare på meg som om jeg skulle ha vært en av deres aller nærmeste! Så takk så mye for det ;) 

Nå har jeg endelig dyner og puter, så nå skal jeg ha en skikkelig god natt søvn før jeg våkner i morgen og får møte min romkamerat, som jeg ikke vet hvem er enda :p 

God natt!!


2 kommentarer:

  1. Hei Ruben! Godt å høre at du er bedre og har fått tak i dyne og pute! Kan anbefale en liten dings jeg syns er morsom: http://feedjit.com/freeLiveTrafficFeed/
    Da kan jeg se hvor i verden folk har gått inn på bloggen min. :) Det er i grunn ganske oppmuntrende å vite at folk faktisk besøker bloggen. :)

    Klem!

    SvarSlett
  2. hehe! Ja eg klare meg eg vettu ;) Nå har eg nesten blitt heilt frisk, men fortsette bare me antibiotika kuren sånn at d ikkje komme tebake igjen!

    Kjekt at du lese bloggen Gedda! Send all my love to the people at Brillehuset! :p

    SvarSlett